måndag 6 april 2009

man skall hålla det man lovar...

Den lilla clownfisken Marvin lovar sin son Nemo att inget skall hända honom. Doris blir förundrad över hur man kan lova en sådan sak. "Det var en konstig sak att lova..."

Men, vad säger man till sin 4-åriga son som börjar få insikt om livet. Livet som ingen kan leva förevigt här på jorden.

Stora tårar rullade idag ned på Olivers kinder, han berättade att han inte ville bli äldre än 4 år, han ville inte dö.

Mamma tröstar men med vad, jag varken kan eller vill förklara att det bara är gamla människor som dör. Jag vill inte lova något som jag inte kan hålla. Jag är uppvuxen i en familjen där min pappa varit begravningsentreprenör och där döden varit en del i min vardag sedan barnsben. Hur många mil har jag inte åkt med pappa i begravningsbilen, känt den där speciella lukten som jag förknippar med något som inte längre finns. Hur många gånger har jag inte sett sorg och känt sorg när döden kommit innan livet varit slut.



Nej, jag kan inte ljuga!
Kära Oliver jag skulle så gärna vilja skydda dig, bära dig inom mig så att inget skulle hända dig. Men som den kloka Doris skulle säga: "Vad skulle då någonsin hända honom."
"Oliver, du har så länge kvar att leva. Kanske kommer du få barn, kanske kommer du få barnbarn. Och döden, är det så farligt? Då ses vi ju alla igen, eller hur..."

1 kommentar:

Barbafjant sa...

Just nu känns det väldigt skönt att ha en 10-månadersgris, som inte fattar såna grejer än!

Väldigt fin bild förresten!